Kesinlikle Hayır.
Karayolları kamulaştırma plan üretiminde kamulaştırma sınırı geçirilirken belirli standartlar konulmuştur. Bunlardan biride kamulaştırma sınırının yol orta eksenine paralel olmasıdır. Fakat bu standarttır ve böyle bir zorunluluk yoktur. Bu standart oluşturulurken yolun sınıfına göre yol genişliği hesaplanarak olası bir mesafe olarak düşünülmüştür. Yolun mevcut genişliği 12 -16 m olsa dahi teknik donatılar gibi nedenlerden dolayı geniş tutulmuş, ileride olası ek şerit açılması düşünülerek 30 m gibi bir standart oluşturulmuştur. Fakat bu standart zorunlu kılınmamıştır. Kamulaştırma sınırının yol orta eksenine paralel gitmesi kamulaştırma sürecini ve sonrasında olumlu sonuçlar doğuracağı aşikardır.
Kamulaştırma sınırı yol orta eksenine paralel geçirildikten sonra etüt projesindeki veya imalat sonrası oluşan başta şev olmak üzere bir çok imalat kamulaştırma sınırını etkileyecektir. Mesela yol orta ekseninden 30 metre paralel atılarak oluşturulan kamulaştırma sınırı proje veya imalat şevine yetmemesi halinde bu kurala uyma gibi bir zorunluluk yoktur.
Buna benzer şekilde teknik şartnamede şev sınırından 3-5 metre parelelinden kamulaştırma sınırı geçirme ibaresi yer almaktadır. Fakat kamulaştırma sınırı illaki 3-5 m paralelinden geçecek diye bir zorunluluk yoktur.
Yukarıda anlatılan her durumda da söz konusu oluşturulan sınırlar sonucunda parselin çok küçük kısmı kamulaştırmaya giriyorsa , imar planını bozuyorsa vb. durumlarda kamulaştırma sınırı eğer teknik olarak sorun olmaz ise , bu standart kurallar dışında parsele veya imara uygun şekilde geçirilebilir. Örneğin bir yapı şevden 2 m uzakta olduğu düşünülürse, kamulaştırma sınırını standart kurala uyarark 5 m paralel atarak yapıyı kamulaştırmaya almak uygun olmayacaktır. Bu durumda yapıyı kurtarmak için şev sınırı kamulaştırma sınırını içine alacak şekilde geçirilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder