22 Mart 2016 Salı

Eski kamulaştırma sınırı

Eski kamulaştırma miktarının güncel sayısal haritada farklı gelmesi durumunu nasıl yorumlamalıyım.

Eski Kamulaştırma Planlarındaki kamulaştırma miktarı, güncel yeni hesaplanan alan arasındaki fark var. Mesela eski kamulaştırma miktarı 750.00 m², şimdi hesaplandığında 611.35 m² çıkıyor. Bu durumda ne yapmamız gerekiyor.


Bu durum çok farklı yönlerden değerlendirilebilir, bir çok yorumda mantığa ve hukuğa aykırı olabildiği gibi mantıksal ve hukuksalda olabilir.
İşin mevzuatı( sayısallaştırma, yenileme gibi ) incelendiğinde güncel hesaplanan alanın esas alınması gerekir. Fakat bu durumda eski kamulaştırma miktarına bağlı bir çok sorun meydana gelmektedir. Şöyle ki;
1.        Daha önceden kamulaştırma bedeli, eski kamulaştırma planındaki miktar ve kıymet takdir komisyonunun veya mahkeme kararı , bilirkişi raporlarına göre belirlenen bedel düşünüldüğünde  hesaplanan bedel için eski miktar , örnekteki 750.00 m² ‘ye göre hesaplanmıştır. Günümüzde 611.35 m² üzerinden kamulaştırma yapılacak ise burada bir sorun meydana gelmektedir. Eğer güncel hesaplanan alan üzerinden yapılacaksa bazı sorunlar meydana gelir.Bunlardan başlıcaları;
a.        Malik veya maliklere kısmen veya tamamen kamulaştırma bedeli ödenmiş ise,
b.        Kamulaştırılan parsel üzerinden bir dava açılmış ise,
c.         Kadastro Müdürlüğünce gönderilen kamulaştırma evraklarının Tapu Müdürlüğünce kamulaştırılan kısım ve arta kalan kısımların ayrı parsel numarası ile kütükten ifrazını yapıp, yola terk edilen kısmı ayrı bir parsel numarası ile tescil etmiş ise,

2.        Eğer parselin tamamı kamulaştırılmış veya eskiden kısmen kamulaştırılmış fakat güncel kadastro haritasında kamulaştırılan kısım ayrı bir parsel haline gelmiş ise kamulaştırma işlemi tapu alanı üzerinden yapılacağı için sorun olmasa da, eğer Kadastro Müdürlüğü veya Birimi parselin tapu alanı üzerinden alan düzeltmesi yaparsa ( özellikle tamamı kamulaştırılan ve genel alanı hatalı parsellerde ) yine ortaya eski kamulaştırma miktarı ile güncel hesaplanan kamulaştırma miktarı arasındaki fark gündeme gelecek

3.        En büyük sorunlardan biri kamulaştırma bedelinin ödenmesi eski hesaplanan miktar üzerinden mi, güncel hesaplanan miktar üzerinden mi yapılacak ?

Daha önceden parselin tamamı kamulaştırılmış ve terkini yapılmamış ise bu parselin yola terk edilen kısmı için alan düzeltmesi yapılması gündeme gelebilir. Bu TKGM’nin 2010/22 sayılı genelgesinde düzeltme konusu gündeme gelmesi halinde eski kamulaştırma miktarı ile güncel hesaplanan kamulaştırma miktarı uyuşmayacak ve yine yukarıda anlatılan sorunlar gündeme gelecektir.

Bazen aşağıdaki bir düşünceler meydana gelmektedir.
1-       A,B,C Alanlarından B’nin yani kamulaştırılan ( güncel ) alan ile eski kamulaştırma alanı ile aynı olması istenmektedir. Bu nasıl yapılacak ?
a.        Kamulaştırma sınırı ile oynamak sureti ile kamulaştırma sınırı, eski kamulaştırılan miktarına göre alan ayarı yapılır. Bu mantıksız bir uygulama olur, çünkü KYK/KİBK kamulaştırma koridoru için alınır.
b.        Parsel dengelemesi yapılırken Tapu alanı ile hesap alanı arasındaki farkın dağıtılması konusunda alan farkından “ eski kamulaştırma miktarı ile güncel hesaplanan kamulaştırma miktarı arasındaki fark “ kadarını kamulaştırılan alana vermektir. Bu da bazı noktalarda sorun çıkaracağı gibi, parsel alan dengelemesi mantığına, mevzuatına tamamen aykırıdır.

2010/22 sayılı genelgenin 17. Ve 21. Maddesinde;

Kontrol İşlemlerine İlişkin Esaslar
MADDE 17- (1) Kamulaştırma işleminin ilgili idarece alınan kamulaştırma kararına uygun olup olmadığı kontrol edilir.
(2) Kadastro paftaları klasik, fotogrametrik, grafik ya da sayısal yöntemle yapılmış olan yerlerde öncelikle kamulaştırmaya konu olan parsellerin köşe noktalarının koordinatları orijinal ölçü değerlerine göre hesaplanır, zemin durumu ile birlikte değerlendirilerek parsellerde herhangi bir hatanın olup olmadığı tespit edilir. Hatalı olan parsellerin durumları bu genelgenin 11 inci maddesinin 22 inci fıkrasına göre değerlendirilerek işlemlere devam edilir. Parsellerin kamulaştırılan ve kamulaştırma dışında kalan yüzölçümleri hesaplanır. Düzenlenecek tescil bildiriminde parsellerin kamulaştırılan ve kamulaştırma dışında kalan kısımların bütün kırık noktalarının koordinatları verilir.
(3) Kamulaştırma haritalarının arazi kontrolünde, kontrol noktalarına dayalı olarak, kamulaştırma sınırının parsel mülkiyet sınırını kestiği noktaların en az yüzde onunun yaygın ve dengeli olarak ölçüsü yapılır ve koordinatları hesaplanır. Elde edilen koordinatlarla işlem dosyasındaki koordinatlar karşılaştırılır ve aradaki farkın yanılma sınırları içinde kalıp kalmadığı araştırılır. Bu kontrole ilave olarak, kamulaştırma planında uygun dağılımlı yerler seçilerek, kamulaştırma hattının parsel sınırlarını kestiği yerlerden parsel köşe noktalarına olan uzaklıkları ölçülerek cephelerin uyumlu olup olmadığı kontrol edilir. Ayrıca grafik paftalar için, kamulaştırma ekseninin paftaya girişte, orta kısmında ve çıkışta parsel mülkiyet sınırını kestiği en az üç noktanın parsel köşe noktalarına uzaklığı ölçülerek kontrol edilir.
(4) Kadastro görmeyen yerlerde yapılacak kamulaştırma haritaları
B.Ö.H.H.B.Ü. Yönetmeliği ve Kadastral Harita Üretimi ve Kontrolü Genelgesi hükümleri esas alınarak yapılır. 

(21) - Yapılacak kontrollerde aşağıdaki esaslara uyulur.
a) Parselin teknik bilgi ve belgeleri ile zeminde yapılan incelemeler neticesinde ölçü, sınırlandırma,  tersimat gibi hatalar nedeniyle pafta zemin uyumu tespit edilemeyen durumlarda, hata, 3402 sayılı Kadastro Kanununun 47/N maddesine dayanılarak hazırlanan Yönetmeliğin ilgili maddeleri gereğince düzeltilir.(Ek-9) Ancak, kısmî kamulaştırmaya, irtifak hakkı tesisine veya ayırma çapıyla parselasyona tâbi parsellerde, ilgili Yönetmelik kapsamındaki hataların tespiti halinde, tespit edilen hata; kamulaştırılan, irtifak hakkı tesis edilen veya düzenlemeye tâbi tutulan kısmı etkilemiyorsa, işlemlerin tescili ile birlikte tespit edilen hatanın niteliğine göre ilgili parsellerin tapu sicilindeki kayıtlarına gerekli belirtmeler yapılır ve düzeltmeler bu işlemlerin tescilinden sonra sonuçlandırılır.
b) Pafta zemin uyumu tespit edilen parsellerin kesin sayısal değerlerinden hesaplanan yüzölçümü ile tapuda kayıtlı yüzölçümü arasında yanılma sınırını aşan farklılıkların bulunması durumunda, parsel sınırlarında herhangi eylemli bir değişikliğin ve komşu parsellere tecavüzünün bulunmadığının zemin ve ilgili teknik bilgi ve belgeleri ile tespit edilmesi sonucunda yüzölçüm hatası, ayrıntılı olarak düzenlenen teknik rapor ve ilgililerinin muvafakatine istinaden Tapu Sicili Tüzüğü’nün 85 nci maddesi gereğince düzeltilir. Muvafakat alınamadığı takdirde 3402 sayılı Kanunun 47/N maddesine dayanılarak hazırlanan yönetmeliğe göre düzeltilir. Ancak bu hüküm tapu kaydı miktarına göre veya iktisap tarihindeki zilyetlik esaslarınca miktar üzerinden edinilerek sınırlandırılmış taşınmazlarda uygulanmaz. Ayrıca, pafta zemin uyumu tespit edilen bu parsellerin tescile konu harita ve planların yapımında uygulamaya kısmen girmesi durumunda, hata, parselin uygulama alanı dışında kalan kısmında bırakılacak şekilde işlem yapılır ve ilgili belgelerinde bu parselde yüzölçümü hatası bulunduğu belirtilir. Uygulama dışında bırakılan bu parsellerde bulunan yüzölçümü hataları ilgili mevzuatı gereğince en kısa sürede düzeltilir.               

c) Kontrollük işlemleri sırasında, pafta zemin uyumu tespit edilen parsellerin kesin sayısal değerlerinden hesaplanan yüzölçümü ile tapuda kayıtlı yüzölçümü arasında yanılma sınırı dâhilinde farkların bulunması durumunda; ayırma ve yola terk işlemleri sırasında, ana parselin yüzölçümü, 3402 sayılı Kadastro Kanununun 41/2 nci maddesi gereğince, ilgili teknik belgelerinde farkın yanılma sınırı dâhilinde kaldığı gösterilmek suretiyle düzeltme raporu tanzim edilmeksizin res’en düzeltilir. Parselasyon, kamulaştırma,  köy yerleşim haritaları ve diğer tescile konu olan harita ve planların yapımında parsellerin tapuda kayıtlı yüzölçümleri esas alınarak işlemlere yön verilir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder